Vad är att var erfaren nog för att skaffa unghäst?

igår läste ja en artikel som upprör mej en hel del. drömhästen hette den. där kunde mna läsa om hur man kan tänka för att hitta sin drömhäst. där kom det upp det här med att oruttinerade ryttare inte ska oruttinerade hästar. ja blir så förbannad. vem säger att bara för att man inte är erfaren så ska man inte köpa sej en unghäst. vart går då gränsen för att vara erfaren? jag kan bara se till mej sj. jag är självlärd till största del. jag börja rida en travare ute i skogen. mina föräldrar är rädda för hästar och tyckte att dte va dyrt att rida därför fick ja inte börja rida på ridskola. o sen för att ja hade lite allergi som liten o mor va rädd att den skulle utväcklas.

efter många års tjat o fortfarande inte lyckats få börja på ridskolan så lyckades ja hamna hos Kossa :) ett travstall. började rid kossa. här klassar ja mej sj fortfarande som oruttinerad. men åren gick. tillslut fick aj börja på ridskolan. dock tyckte ja inte att ja lärde mej ett skit på ridskolan. utan dä ja fick på ridskolan tog ja med mej istället till kossa. en travre som va helt grön även hon. så där va vi, grön ryttare och grön häst. o hur bra gick inte dä? en travare som hoppa 1m och som kunde göra ökad trav, piaff, passage.

under min tid på dom 2 olika ridskolorna som ja va på och hos framförallt kossa gjorde ja otroligt mycke hästhantering och jag hittade hur jag ville en häst skulle bete sig och hur man löste problem och va man kunde tollerera osv. ja kände hur ja växte som hästmänniska. började på kvinnertsa och fick en inblick i en svenska klassiska ridvärlden. fy fan säger ja bara. vilken värld. lärde mej inte värst mycke under dom 3 åren. red fortfarande kossa då och jag hade glöden att vilja rida.

sen hnda dä lite tråkigheter och kossa försvann ur mitt liv.

efter kossa kom cabben i mitt liv. den otroliga p.r.e hingsten. lärde mej otroligt mycke ridmässigt på honom medans ja fick lära honom hur man beter sig då han glömt bort dä sen han kom till sverige :P lärde mej massor som sagt. men är ja erfaren nog nu då? nu har ja ridit på 2 ridskolor, gått ridgymnasium i 3 år, ridit in flera hästar (på mitt sätt vilket funka då jag aldrig blev avkastad eller olyckor hände) jag har varit runt på travbanor i landet o arbetat hårt som hästskötare, tränat hästar, är ja erfaren nu?

när ja nu skulle köpa min fösta egna häst. va blev dä. jo, en fölunge. va ja erfaren nog för dä? jag har i alla fall uppfostrat honopm som vilken anan häst som hällst ja skulle ha. jag har ALDRIG ändrat min uppfostring bara för att ÄR hingst. o vart har dä lätt mej. jag satte mej upp på min unghäst bara så där utan träns, sadel eller nån utrustnig, jo, grimma o grimskaft. allt har gått så jävla bra.

men helt ärligt vet ja inte om ja kan klassa mej som erfaren. att uppfostra hästar och hantera dom. JA, här känner ja mej erfaren. men ridmässigt. jag har jätte svårt att hitta knappar, ja har ju två armar, två ben, en rumpa, hästen har fyra ben som ja vill ska göra som ja vill. så där måste ja säga att nej, jag är inte duktig inom ridning. men betyder dä att ja inte är erfaren för dä? ja har ju ridit in min egen häst o håller på att utbilda den sj och jag har aldrig haft problem med honom. aldrig haft problem med någon utav dom hästar ja sj ridit in på mitt sätt. 

jag har alltid kännt mej säker på min hantering med hästar och jag vet va ja vill och vad ja kan kräva. 500 kg måste man ha disiplin på. och dä känner ja att ja har. jag känner att ja i stort sett skulle kunna hantera vilken häst som hälst. däremot, om man inte känner sig säker på att hantera hästar så blir dä lite svårare. men jag skulle aldrig avråda till att du som är oruttinerad inte skulle köpa en oruttinerad häst. då skulle ja råda till att ta MYCKE hjälp bara. för dä finns inget bättre än att skapa ett liv tillsammans. allt blir så mycke lättare. 

för den dan du sj vill skaffa ditt första barn. då adopterar du väl inte en vuxen människa? alla är vi nybörjare i början men det är misstagen man lär sig av och man lär sig med tiden och framför allt tesammans.

så mitt synsett på detta mä unghästar. köp en unghäst om du vill, men är du inte en stark person i hantering med hästar och inte vet hur du vill ha din häst och inte är så rätt fram i din uppfostran. TA HJÄLP! fråga om hjälp. det finns andra männskor som är duktiga och som mer än gärna delar med sig av sina erfarenheter :)

va anser du är att vara erfaren nog för att skaffa sig en unghäst eller en oerfarenhäst? skulle vara jätte roligt att veta hur andra tänker.

med detta sagt ska ja nu gå med raffe en liten sväng inna det är dags för att jobba lite.


Love S o unghästen Curre

Kommentarer
Postat av: anni

Mycket bra skrivet! :)

2011-02-23 @ 20:15:55
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Tack :)

2011-02-23 @ 21:29:02
URL: http://annsofia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0